16 september 2015

VERVELENDE SPAMMERS


Ik heb zes e-mailadressen in gebruik. Een privé-adres, drie zakelijke adressen, en dan bovendien nog een hotmail- en een Yahoo-adres.

Op alle adressen komt spam binnen, maar op de zakelijke adressen het meest. Er zijn ook duidelijke verschillen tussen de spam die daar binnenkomt en de spam die binnenkomt op de drie andere adressen. Reclame voor Viagra en aanverwante producten komt eigenlijk alleen nog binnen op mijn hotmailadres. Op mijn privé-adres krijg ik vooral oplichtersmailtjes: een bedrag van 100.000 Britse pond dat ergens op mij ligt te wachten; Intrum Justitia, die een vordering op mij zegt te hebben; de Rabobank, die mijn rekening heeft geblokkeerd en deze pas weer vrijgeeft als ik op een link heb geklikt. (Overigens heb ik daar geen rekening, dus ze gaan hun gang maar.) Op mijn Yahoo-adres, waar post binnenkomt van de Yahoo-groepen waarbij ik aangesloten ben, komt heel weinig spam binnen, maar verdwijnt wel regelmatig gewenste mail in de spammap.
En dan krijg ik op mijn privé-adres nog of en toe post van dat automatiseringsbureau dat heeft geconstateerd dat mijn filatelistische website niet goed weergegeven wordt op mobiele media en dat wel voor een zacht prijsje wil verhelpen, want ‘this hampers your business.’ Ik zou weleens willen weten wat het verdienmodel van mijn filatelistische website naar zijn idee dan is, maar contact zoeken met spammers is meestal geen goede zet.

De echt boeiende spam komt binnen op mijn zakelijke adressen. Zoals die Chinees die mij tijdenlang elke week een mailtje stuurde dat hij mobiele kranen te koop had en er blijkbaar rotsvast van overtuigd was dat de enige reden dat ik nog geen mobiele kraan had aangeschaft, was gelegen in het feit dat hij nog niet genoeg mailtjes had gestuurd. Kennelijk heeft hij nu eindelijk de moed opgegeven, en, nee, niet omdat ik ten slotte toch maar een mobiele kraan bij hem heb gekocht, maar helemaal uit eigen beweging! Of die onduidelijke organisatie die mij een plaats had toebedacht in een prestigieus adresboek voor topondernemers en mij vroeg of ik een online formulier wilde invullen. Nou, topondernemer of niet, daar had ik dus geen zin in. Of het bedrijf dat mij behulpzaam wilde zijn bij mijn handel met Oost-Europese landen. Nu kan ik veel, maar een Pools of Litouws boek redigeren is toch echt wat te hoog gegrepen.
Dat was dan de Engelstalige spam, maar daarnaast krijg ik ook heel veel Nederlandstalige spam, en de laatste tijd zelfs steeds meer.

Dit nu is eigenlijk vreemd. Immers, Nederland heeft toch het versturen van spam verboden? De Autoriteit Consument & Markt heeft zelfs een website ingesteld, www.spamklacht.nl, waar je een klacht kunt indienen over een spammail. Hoe kan het dan dat er steeds meer Nederlandstalige spam wordt verstuurd?
Wel, dat komt doordat onze overheid wel geld overheeft voor naheffingen van de Europese Unie, leningen aan een failliet Griekenland, kostbare mislukkingen als de reorganisatie van de politie, de Fyra en de JSF, structurele kostenoverschrijdingen zoals bij de onderhoudsprojecten van Prorail, en niet te vergeten vriendjes van de regering, zoals de zorgverzekeraars. Maar niet voor dingen waar de bevolking van profiteert, zoals de bestrijding van spam. Meer budget voor een organisatie die spam bestrijdt, zou zichzelf overigens terugverdienen, omdat ze de spammers flinke boetes kan opleggen, maar ik heb niet de indruk dat onze overheid dit soort redeneringen begrijpt. Dus worden spammers maar een enkele keer bestraft en kunnen ze doorgaans ongestraft hun gang gaan.

Waarover gaan die Nederlandse spammails zoal? Dit zijn de meest hardnekkige en vervelende:
  • Assessment voor ondernemers. ‘Deze assessment is bedoeld voor beslissingsbevoegde directeuren, managers en andere leidinggevenden van bedrijven met 5 of meer medewerkers.’ Ik heb nul medewerkers. Waarom word ik hier dan mee lastiggevallen?
  • Boekhouder. ‘Bezorgt uw administratie u kopzorgen? Schakel een professionele accountant in!’
  • Frankeermachine. Misschien eens per twee maanden verstuur ik een brief. Verder regel ik alles per e-mail.
  • Incassodienst.
  • Internetmarketing.
  • Koffieapparaat. ‘Voorzie uw medewerkers elke dag van verse koffie!’ roept deze spammer. Welke medewerkers? Voor de nieuwsgierigen onder de lezers: mijn eigen koffievoorziening is perfect geregeld; ik heb geen advies nodig.
  • Leadgeneratie. ‘Boost uw sales met onze exclusieve leads.’ Alleen al vanwege het jargon mot ik deze lui niet.
  • Masters in Informatiemanagement. Het mailtje begint al met de vraag: ‘Verspillen uw medewerkers te veel tijd met het beheren, vinden en volgen van informatie?’ Waarom krijg ik als eenmansbedrijf deze mailtjes?
  • Online personeelstesten. En zo nuttig om een eenmansbedrijf lastig te vallen over personeelszaken...
  • Originele Videoproducties.
  • Payrolling. ‘Geen kopzorgen meer over personeelszaken!’ Geen personeel, dus ook geen kopzorgen. Val me daarmee dan niet lastig!
  • Personeel Advies. Alweer: zo nuttig om een eenmansbedrijf lastig te vallen over personeelszaken...
  • Printer Specialisten. ‘Wij nemen uw dure contract over.’ Ik was me er eigenlijk niet van bewust dat ik een duur contract had met een printerleverancier.
  • Professionele telefonistes.
  • Showavond. ‘De enige échte Dinnershow – Een complete avond uit – Ideaal uitje voor groepen.’
  • Slimmer wagenparkbeheer. Als freelance redacteur beschik ik natuurlijk over een gigantisch wagenpark dat ik wil beheren...
  • Telefooncentrale.
  • Waterkoeler. ‘Prikkel uw werknemers en collega's met een watercooler want… Water doet je werken!’
  • Website experts. ‘Nieuwe klanten werven met een website? Dat is makkelijk met een professionele webdesigner!’ Dit lijkt me toch iets te simpel gedacht.

Overigens zijn de meeste Nederlandse spammers wel zo slim om hun troep niet vanuit Nederland te versturen. Ze gebruiken vage afzenderadressen als jumpingsender.com, virtualmaildata.net, solid-broadcast.com en mailsend-fox.biz.

Ik ben meedogenloos voor spammers. Alle spam die ik binnenkrijg, stuur ik zonder pardon door naar de database van Spamcop (www.spamcop.net), Engels- of Nederlandstalig. Ieder Nederlandstalig spammailtje wordt bovendien aangemeld bij Spamklacht, al voel ik me wel gefrustreerd dat het niet helpt.
De meeste Nederlandstalige spam heeft overigens een afmeldlink. Onderaan staat: ‘Als u zich wilt afmelden voor deze e-mail, klik dan hier.’ Mijn ervaring is dat dit niet echt helpt. Je bent een paar maanden van deze mailtjes verlost, en dan begint de spammer vrolijk opnieuw. Maarre: waarom moet ik me eigenlijk afmelden voor iets waarvoor ik me nooit heb opgegeven?

In juni heb ik mijn eerste pensioen gekregen. Ik heb besloten niet door te gaan met mijn bedrijfje, maar het af te bouwen. Mijn zakelijke website gaat per eind oktober uit de lucht. Ik heb twee van de drie zakelijke mailadressen alvast van het internet afgehaald. Ik ben heel benieuwd of ik daar vóór eind oktober nog wat van merk, dus of de spam stopt. Het overblijvende zakelijke e-mailadres zal, naar ik vermoed, na oktober niet meer werken. Dan houdt de spam vanzelf op. Maar tot dat moment wordt iedere spammail gemeld. Daar kunnen de spammers vergif op innemen.
Wat zei ik? Eigenlijk nog niet zo'n gek idee.

Sijtze Reurich

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦